Alla inlägg under april 2011

Av Ulrica - 23 april 2011 07:37

Tänk att ngt så oskyldigt kan sluta så tragiskt?

I onsdags kväll fick vår lille spårare Mållgan doft och syn på rådjur och sprang efter. Det här var på kvällen och vi var ute på sista rundan innan natten, klockan var ca 21,30.

Mållgan for som sagt iväg, det hördes bra kan jag säga. Jag kan höra vart han är t o m. Jag och de andra två följer ljudet, det är kolsvart i skogen där vi går. Jag ropar och visslar. Mållgan hörs en en stund men rätt så snart blir det bara dödstyst. Fan, fan, fan tänkte jag. Vi går runt och ropar efter Mållgan, visslar om vartannat för att han ska höra vart vi är iaf.

Ingen Mållgan. Bestämmer mig för att gå hem och ta på mig varmare kläder och lämna Alfons. Då möter vi Micke som hade fått onda föraningar om att ngt hänt......


Vi letar i flera timmar utan resultat, inte ett endaste litet gnäll ens. Till slut ger vi upp för stunden och går ledsna hemåt. Kändes så hemskt och gå hem utan Mållgan.

Ringde polisen och efterlyste vår skatt.

Vi sov ingenting den natten kan jag säga, men vi grät och oroade oss massor. Sprang ut på balkongen och tittade om Mållgan syntes. Portdörren lämnade vi öppen ifall, ifall han skulle komma hem.


Upp igen vid 05 och ut och leta.....trots att det var dödstyst hördes ingenting.........

Detta fortsätter vi med hela dagen, kvällen, natten.


Igår för att göra en hemsk historia kort hittade vi Mållgan.


Maria erbjöd sig att hjälpa till att leta. Hennes lilla Jade (dp) löper och vi tänkte att det kunde locka fram M. Dessutom är Jade en riktig fena på att spåra.

Vi hade lagt ut en filt vid platsen där M försvann som jag lade torkad blodpudding på åt Jade, för att hon skulle få in dofterna av killarna i nosen:).

Vi börjar leta.....vänder och går tillbaka till dit vi började men svänger av lite inåt mot skogen och bort ifrån stigen.

Jade springer före........hittar Mållgan liggande där i mossan!!!! Dööööd! Faaaasa kan jag säga. Då öppnades kranen kan jag säga. Han såg helt ok ut, inte en skråma på sin lilla kropp. Lite slem här och där - har funderat på det efteråt om han blivit biten av ett rådjur?

Förmodligen blev han sparkad till döds.

Vi åkte direkt till veterinären med honom (Västra Djursjukhuset) men där kunde de bara fastställa att han var död. Man obducerar tydligen inte frysta djur.


Tomt är det utan vår bästa, goaste, snällaste, roligaste, busigaste och mest underbara lilla älsklingskille Mållgan. Han var en sån fröjd att ha till bästa vän:) ÄLSKAR FÖR EVIGT!

Sitter ensam här på jobbet och skriver detta. Tur för tårarna rinner.....

Vår dator dog igår också.....


Av Ulrica - 10 april 2011 16:18

Vilken dunderskön helg vi haft! Och till råga på allt har våren verkligen kommit nu både syns och känns det. En massa blommor har slått ut, knoppar börjat bli gröna och temperaturen är riktigt skön.


Igår började vi allihop dagen med att gå upp till Långvattnet en sväng. För att komma upp dit från vårt håll (Björkekärr/Härlanda) måste man gå upp för "1000! trappsteg. Väl där finns det en sjö, mitt där uppe liksom:)

Vi traskade vidare till en del av Delsjön och käkade frukost. Mums! Och såå mysigt:) Tänk och ha sjötomt:)


Idag skulle alla utom Alfons ta milen för första gången. Doggisarna var lösa som vanligt, det brukar gå bra. Var länge sen Laban rusade efter en löpare nu. Så länge sen så jag inte minns när han gjorde det sist. Träning ger banne mig resultat.

Mållgan däremot har inte riktigt förstått att tar man sig friheter och springa efter vilt/spår så ska man komma tillbaka. Det gjorde lillherrn inte idag kan jag säga. Andra gången detta händer. Han var borta i säkert nära en timme!! Jag och M hann tänka mkt kan jag säga innan Mållgan till slut dök upp. Han bara stod rat upp och ned på vägen och tittade mot oss. Verkade lite skraj, vek undan och såg allmänt obekväm ut. Jaja det lossnade hur som helst och vi fortsatte på 8:an.


Puh va det tar och gå så långa rundor, blir skittrött. HUndarna också men det är ju bara bra hehe. Jag fick ta mig en siesta innan jag och Ericca skulle ut och spåra. Blidde bara Alfons idag och han klarade de två personspåren sådär bra. Men det var ju ngt år sen han snuffa runt sist så en bra premiär var det ändå.


Efter spårandet tog jag singelrundor med de andra busarna. Och det är såå skönt och givande och bara fokusera på en hund. Får massor tillbaka! Mållgan var såå duktig, gick snällt bredvid och hade regelbunden ögonkontakt med matte. Vi knallade ner till Härlanda tjärn och satte oss och spanade på folk.

Mållgan är en riktigt uppmärksam liten herre, som gärna går fint bredvid matte och tar ofta ögonkontakt med matte:)


Efter denna härliga singelrunda med Mågge var det Labans tur. Han blev lite ledsen när vi gick utan honom btw. Så singelrundor måste vi verkligen träna på oftare!

Laban har lite bråttom ute så han måste jag jobba mer med, fortfarande. Men han har blivit såå mkt bättre och lyssnar riktigt bra på när jag stannar och väntar ut honom - vi går när han tar ögonkontakt. Funkar bra.


Imorrn bär det av till Sunne för mig, blir borta hela veckan. Känns lite konstigt att vara iväg med bara mig sjäv sådär. Men jag ser verkligen fram emot kursen jag ska få gå genom jobbet. Finslipa lite;)


Vi hörs;)

Av Ulrica - 1 april 2011 14:47

Killarna har redan börjat siesta, så snart ska jag också lägga mig och viiila lite innan M kommer hem. Håller på och installerar min nya iphone 4. Äntligen. 3:an ska mumsan få. Hon sa just i tfn att hon skulle kunna åka hit nu typ och hämta hem den:) Det är en bit det;)


Idag har det gått i ett. Jobb 7-10. Jag lämnade killarna hos hundvakten, jobbade, åkte och hämtade dem, gick från Munkebäck till Östra sjukhuset där vi tog en buss ner till  Arken i Sävedalen. Mållgan hade tid för kloklipp där. Vi var tidiga och kloklipperska nr 2 var sen. Slutade med att kloklipperska 1 klippte klorna helt själv. Fyyy faan va imponerande det vaaar! Tidigare har de varit två på honom. Men det var på ett annat ställe. Så hit går vi fler ggr. När vi väntar på att Mållgan ska bli klar kommer det in en söt röd/svart dpkille. Munhugg uppstod genast, men de lugnade sig efter hälsningsritual:)


Nä go natt kl är ju redan 14,53 hehe......imorrn är jag inbeordrad 7-14. Feta pengar:) Känns ok, jag är ledig två helger till efter denna.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Alfons RIP 2011-12-26 :(

Född 020310 och kommer från Mini Star´s Kennel.

* Introduktion agility

Laban

Född 070327 och kommer från Schezzheims Kennel.

KURSER:

* Valpkurs-Nya Varvet
* Vardagslydnad-Nya Varvet
* Intr Lydnad-Nya Varvet
* Lydnad 1-Nya Varvet
* Viltspårsintroduktion-Claes Hedberg
* Blod-och personspår-Hundens lycka
* Nybörjaragility, Nya Varvet
* Fortsättning agility, Nya Varvet
* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Rallylydnad, nybörjare Gbg BHK
* Rallylydnad fortsättning, Alfa hundcenter

UTSTÄLLNINGAR:

* Västkustvalpen - 5,5 månaders hane av mkt god typ. Karaktäristiskt byggd m. vackert välskuret huvud, fina ögon, öron. Bra bett, bra hals, rygg. Vällagd skuldra. Bra vinkel bak, rör sig väl.
Bästa valp 4-6 månader, 1:a konkurrens HP

* Partille BK - Tilltalande valp. Trevlig. Bra hund, hals och rygg. Välvinklad. Mörka vackra ögon. Rör sig bra och trevligt. Fortfarande valppäls.
BIM valp, 1:a HP.

* Dvärgpinscherklubbens inoff i Bankeryd - 7 m hanvalp av den större modellen. Bra ben, bra uttryck, härlig topline, rör sig med driv, vågvinnande rörelser. Välvinklad fram, bak. Bra temperament.
Valpklass 2, pris 2.

* Åby inofficiella - 8 månaders hane av mkt bra typ. Välformat huvud som kunde vara mer utfyllt i underkäken. Bra hals och rygg. Välformad bröstkorg som dock behöver fyllas ut. Välplanerad skuldra, mkt bra vinklar fram och bak. Rör sig mkt väl runt om. Trevligt temp.
Valpkl pris 2.

* Småland-Ölands Kennelklubb - 7 months. Good type. Nice head. Dark eyes. Good outlines. Well angulated. Good movement. Very promising.
Valpkl, pris 1 med HP.

* My dog 2008 Internationella - 33,5 size. ? expr., ears little big, good neck, little ? in front, nice body&topline, good tail, good ang rears, price because of size.
Junkl pris 3.

* My Dog 2008 Nationella - Maskulin. Önskar något kortare rygg och kropp. Rätt bra huvud. Vackra ögon, mycket bra öron. Något rak front. Goda vinklar bak. Lite väl högt lyft fram.
Junkl Pris 1:4

LURE RACE

2:a 2013
1:a SM 2014





Nemo

Född 110211 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Hängde som blott en liten tuff 3-månaders med Laban på rallylydnad nybörjare på Gbg:s BHK. Suveränt bra miljöträning:)
Mer kursaktiviteter kommer:)

* Sexkanten (provapåliteavvarje), Hundens hus

UTSTÄLLNINGAR

* Halmstad Schäferklubbs Inofficiella utställning 20121209 - Utmärkt huvud med bra pigmentering. Väl hållna öron, utmärkt hals, rygg och kors. Mycket vacker. Bröstkorg med bra underlinje, utmärkt päls.
Pris: 1:a med HP, BIR.

* Södra Älvsborgs Hundutställning - Nationell
20130630 - Välformade men allt för högt ansatta öron, fina ögon, ej fulltandad, utmärkt benstomme, bra kropp, knappt vinklad, knappt förbröst, vida höga frambens rörelser, trevligt temperament.

LURE RACE

5:a 2014

Ollie

Född 110420 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Miljötränas för fullt just nu.

* Kravinkallningskurs, Alfa hundcenter

LURE RACE

2:a 2014

Mållgan RIP 2011-04-20 :(

Född 100515 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

KURSER:

* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Valpkurs-Hundar i Kålltorp

UTSTÄLLNING:

* Åby inofficiella - En nätt 6 mån valp som är i bettväxling, behöver fylla ut i skallen, ngt upprätt skuldra och överarm, normala vinklar bak, ngt lång länd, utmärkt päls, rör sig väl från sidan, slarvar ngt fram, välvisad.
BIM med HP.

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards