Alla inlägg under november 2010

Av Ulrica - 30 november 2010 19:29

Whooohooooo! Mågge har tappat en tredje hörnis. Nu är det

bara den där uppe kvar! Hoppas den också gör som sina gamla

polare:)

Av Ulrica - 29 november 2010 19:07

Mysigt har vi haft idag jag och killarna, trots tvätt i  mängder:)

Vi började dagen med en lång skogspromenad. Visserligen kall men busade gjorde killarna ändå. Laban är suverän på att bjuda på beteenden och nu det senaste har Mållgan börjat härma honom:) Mållgan klarar att hoppa upp på högre stenar nu:)

Vi mötte en gammal irländsk setter i skogen som Mållgan tyckte var himla läskig, trots att settern var lugn och tyst och in princip stod helt blickstilla. Hon kanske var lika rädd hon för de tre vilddjuren?:) Mållgan sprang iväg en bit och stod och skällde så jag fick gå till honom för att få med honom:) Fjant:) De andra två var tysta och snälla. Jag blir så glad när de håller sig lugna när vi får hundmöten. Inte alltid det går så bra men för det mesta gör det det faktiskt. Så himla skönt.


Tog ett par bilder på gossarna. Inte helt lätt att knipa alla tre på en och samma men jag tränar vidare.

Tog en bild på Laban och Mållgan när de låg sött bredvid varandra på badrumsgolvet som har golvvärme:)


    

Av Ulrica - 28 november 2010 15:48

Oj oj oj vilket äventyr vi hade idag, jag och Mållgan.

Klockan ringde 06.00 och jag masade mig upp. Utan valp, trött valp:)

Men när det var dags att gå 06.20 stod det tre små killar i hallen som var

redo:) Men, de två äldre fick somna om med husse igen:) Somliga har det bra:)


Bussen kom som den skulle 06.30, kors i taket! Väntan på Centralstationen blev dock längre då tåget var försenat. Så där sprack min noggranna planering. Fan va jag saknar bil!

När vi kom till Mölndal var det 30 minuters väntetid, vilket jag inte pallade i kylan. Så jag beslöt mig för att gå till Åby travbana. Gick ju bra till en början, men jag tänkte fel och gick åt helt fel håll. Som tur var gick vi förbi en man som förklarde vägen och rätt snart efter det såg jag Åby travbana. Äntligen! Stackar Mållgan hade börjat frysa så jag bar honom den sista biten.


Klockan var ca 08.00 när vi kom dit som många andra och vi fick en hel soffa för oss själva, lyx:) Där satt vi till ca 10.30 med avbrott för kisspauser. Riktigt trevligt, tiden gick fort. Vi hade sällskap av många trevliga hussar/mattar och vovvar.


Jag mitt pucko glömde ju nål till nummerlappen! Fick låna av en snäll medmänniska:) Glömde även wienerkorven, så det blev bara torrt godis + foder till Mållgan, som tur var inte är svårflörtad när det gäller ätbart:)


Mållgan gick mot en röd tik, men först fick vi gå, helt ensamma i ringen *svälj*:) Lustigt det där hur man fungerar, för strax innan det var vår tur fick jag besök av fjärilar men de höll sig hyffsat lugna i ringen. Och Mållgan, oj oj vad duktig och oberörd han var av det hela. Han gick så fint bredvid mig, skuttade till litegrann men var glad och svansen svajjade fint:)

Bordet gick fint också, domaren var snälll och varsam. Mållgan har inte tappat alla sina tandsingar ännu och är nog lite öm  nu när han växlar gaddar men han öppnade sitt söta gap så snällt.


Så här löd kritiken av domare Lisa Molin:


En nätt 6 månaders valp som är i bettväxling, behöver fylla ut i skallen, ngt upprätt skuldra och överarm, normala vinklar bak, ngt lång länd, utmärkt päls, rör sig väl från sidan, slarvar ngt fram, välvisad = fick mattte lite beröm också, kan behövas efter två års frånvaro i utställningsringen:)

Mållgans utnämning blev: HP och BIM.


Han skött sig så himla bra, skällde till ibland om ngn kom för nära men vad ska en liten parvel till valp göra i en stor värld? Han var ju nästan minst av alla doggisar där:)


Sov en stund på vägen hem, duktig kille:)


Nästa utställning för Mågge blir My Dog:) Ska bli spännande  och se. Hoppas de sista två hörntänderna flyger ut innan dess, annars blir det till att gå till vetten.

Av Ulrica - 20 november 2010 17:55

Wiiii idag gjorde han det! Mållgan hoppade upp i soffan själv:) Vi har lockat och försökt få honom att hoppa upp själv men icke. Syster yster hoppar som en loppa hemma i Jönköping.

Alfons hoppar inte han heller, rädd och halka tror jag. Det har ju hänt några ggr. Laban däremot studsar upp i taket nästan:)


Idag vaknade vi till ett riktigt vinterland. Killarna var livligare än vanligt och verkade uppskatta flingorna. Kutrus:) Mållgans första vinter. Han var så söt när vi gick. För varje steg jag tog flög en klump snö iväg som Mållgan försökte käka upp:)


Inte en dag är den andra lik när mar har hund - det är det bästa med att ha hund. Variationen! Finns så mkt kul man kan hitta på också.


Ska faktiskt nu träna lite kul med dem - blandad kompott blir det denna lördagkväll.

Av Ulrica - 15 november 2010 18:45

Exakt idag blir Mållgan sex månader. Gud vad tiden har gått fort. Hans tillväxt kan liknas vid en raketstart:)

Och han är såå fiiin. Hoppas fler ser det den 28/11 när jag ska ställa honom på Sv. Boxerklubbens inofficiella utställning:) Det är är bara två dp´s med Mållgan som ställs. Underligt få tycker jag. Men det kanske bara är bra?:)


Igår kväll rök hörntand nr 2. Husse hittade den på golvet, så söt. Så nu är det en hörntand kvar på varje käkdel. Han ser för söt ut:)


Solen har stått högt hela dagen, sen 07 när jag gick upp och ut med killarna. Vi tog en rejäl skogsväng och såg solen smyga upp. Underbart.


Annars är jag mer än missnöjd med 3 och deras mottagning och uppkoppling. Ska byta operatör för bredbandet vid årskiftet och mobilabonnemanget kan jag byta i mars/april - längtar. Värdelöst verkligen. På jobbet har jag in princip noll mottagning och när jag surfar är det ofta det stänger ner sig!!1 Grrrr.....Rubish!

Av Ulrica - 15 november 2010 10:19

Wiii den är borta nu! Det är nog hajens förtjänst. Mållgan har kampat och lekt väldigt mkt den här morgonen. Ser jättefint ut, inte snett alls där den nya tanden sitter:) Skönt. Hoppas de andra tre lossnar lätt och hamnar korrekt dem med. Heja Mållgan:)

Av Ulrica - 15 november 2010 08:54

Mållgan ser för söt ut just nu. I munnen:) Han har ju inte tappat alla tandsingar ännu så just nu har han en blandning av mjölkisar och nya, både här och där:) Ser ojämnt och charmigt ut. Den ena nedre hörntanden pekar snett utåt hihi. Alla nya hörntänder synst nu, hoppas de hamnar rätt fast de kommer upp bredvid mjölktanden?

Av Ulrica - 9 november 2010 08:17

Såg en svart prick precis under Alfons ena öga, precis precis där vi tvåbenta har ögonfransar.

Vet ni vad det var?? En jäkla fästing, en liten svart hård historia! Usch! Jag trodde de hade begravt sig för den här säsongen! Jag menar det snöar ju nu!

Nästa år blir det mer noggrann och regelbunden applicering av fästingmedel.

Blääää! De är såå äckliga! Ser fram emot min 3:e TBE spruta nu till våren. Usch! Kräkdjur!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Alfons RIP 2011-12-26 :(

Född 020310 och kommer från Mini Star´s Kennel.

* Introduktion agility

Laban

Född 070327 och kommer från Schezzheims Kennel.

KURSER:

* Valpkurs-Nya Varvet
* Vardagslydnad-Nya Varvet
* Intr Lydnad-Nya Varvet
* Lydnad 1-Nya Varvet
* Viltspårsintroduktion-Claes Hedberg
* Blod-och personspår-Hundens lycka
* Nybörjaragility, Nya Varvet
* Fortsättning agility, Nya Varvet
* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Rallylydnad, nybörjare Gbg BHK
* Rallylydnad fortsättning, Alfa hundcenter

UTSTÄLLNINGAR:

* Västkustvalpen - 5,5 månaders hane av mkt god typ. Karaktäristiskt byggd m. vackert välskuret huvud, fina ögon, öron. Bra bett, bra hals, rygg. Vällagd skuldra. Bra vinkel bak, rör sig väl.
Bästa valp 4-6 månader, 1:a konkurrens HP

* Partille BK - Tilltalande valp. Trevlig. Bra hund, hals och rygg. Välvinklad. Mörka vackra ögon. Rör sig bra och trevligt. Fortfarande valppäls.
BIM valp, 1:a HP.

* Dvärgpinscherklubbens inoff i Bankeryd - 7 m hanvalp av den större modellen. Bra ben, bra uttryck, härlig topline, rör sig med driv, vågvinnande rörelser. Välvinklad fram, bak. Bra temperament.
Valpklass 2, pris 2.

* Åby inofficiella - 8 månaders hane av mkt bra typ. Välformat huvud som kunde vara mer utfyllt i underkäken. Bra hals och rygg. Välformad bröstkorg som dock behöver fyllas ut. Välplanerad skuldra, mkt bra vinklar fram och bak. Rör sig mkt väl runt om. Trevligt temp.
Valpkl pris 2.

* Småland-Ölands Kennelklubb - 7 months. Good type. Nice head. Dark eyes. Good outlines. Well angulated. Good movement. Very promising.
Valpkl, pris 1 med HP.

* My dog 2008 Internationella - 33,5 size. ? expr., ears little big, good neck, little ? in front, nice body&topline, good tail, good ang rears, price because of size.
Junkl pris 3.

* My Dog 2008 Nationella - Maskulin. Önskar något kortare rygg och kropp. Rätt bra huvud. Vackra ögon, mycket bra öron. Något rak front. Goda vinklar bak. Lite väl högt lyft fram.
Junkl Pris 1:4

LURE RACE

2:a 2013
1:a SM 2014





Nemo

Född 110211 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Hängde som blott en liten tuff 3-månaders med Laban på rallylydnad nybörjare på Gbg:s BHK. Suveränt bra miljöträning:)
Mer kursaktiviteter kommer:)

* Sexkanten (provapåliteavvarje), Hundens hus

UTSTÄLLNINGAR

* Halmstad Schäferklubbs Inofficiella utställning 20121209 - Utmärkt huvud med bra pigmentering. Väl hållna öron, utmärkt hals, rygg och kors. Mycket vacker. Bröstkorg med bra underlinje, utmärkt päls.
Pris: 1:a med HP, BIR.

* Södra Älvsborgs Hundutställning - Nationell
20130630 - Välformade men allt för högt ansatta öron, fina ögon, ej fulltandad, utmärkt benstomme, bra kropp, knappt vinklad, knappt förbröst, vida höga frambens rörelser, trevligt temperament.

LURE RACE

5:a 2014

Ollie

Född 110420 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Miljötränas för fullt just nu.

* Kravinkallningskurs, Alfa hundcenter

LURE RACE

2:a 2014

Mållgan RIP 2011-04-20 :(

Född 100515 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

KURSER:

* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Valpkurs-Hundar i Kålltorp

UTSTÄLLNING:

* Åby inofficiella - En nätt 6 mån valp som är i bettväxling, behöver fylla ut i skallen, ngt upprätt skuldra och överarm, normala vinklar bak, ngt lång länd, utmärkt päls, rör sig väl från sidan, slarvar ngt fram, välvisad.
BIM med HP.

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards