Alla inlägg under december 2010

Av Ulrica - 29 december 2010 11:38

Här om dagen kom en man fram till oss och undrade om jag kunde tänka mig att träffa honom och hans hund som han ibland är daghusse åt. Jaa! Bara kul tycker jag.

Så idag träffades vi, jag, han, Mållgan och Charlie som är en 6 månaders valp - blandis mellan dvärgpinscher och Jack Russel. Jättesöt. När vi först träffades, i koppel, skällde Mållgan en del och verkade jätteosäker. Jag kopplade loss honom när vi kom till skogen och Charlie blev också av med kopplet. Dåå lossnade det - inte så konstigt;) Sen var det lagom mkt bus och sniff under en 45 minuters promenad.

Har ju insett att Mållgan behöver mer tid utan busbrorsorna då han är aningens osäker. Inte helt konstigt för en valp som bara är 7 månader men han behöver fler egna positiva upplevelser.


Vi ska försöka träffas regelbundet hädanefter så det blir bra:)

Av Ulrica - 19 december 2010 08:13

Mein gut vilken morgon! Först drar en hund iväg till ett fågelbord som en tant skapat på marken...de andra två väntar tålmodigt för en gångs skull, duktiga killar:)

In i skogen på vanliga rutten, vilket är helt ok även tidigt på morgonen, snön lyser upp bra. Men det hjälper inte alltid och överallt för jäklar vad nära det var att jag satte mig knäppt. Tjo! Hög puls. Hemma vid porten steg den högt igen när jag upptäckt att jag glömt mina hemnycklar. Porttelefonen funkade inte! Fan fan fan. Hundarna gnäller, höll på att frysa ihjäl lät det som.

Inget svaaaar aaaah! Vem ska jag väcka?:) Som tur vaaar såg jag en medmänniska längre bort som var på väg till sin bil. Heeeeej där. Han hjälpte mig in! Puh! Och jag hann till jobbet, prick 8 var jag här:) Trots att jag cyklade i snöyran och trots att det inte var plogat och trots att jag mötte en liiiten söööt glad chihuahuakille utan kläder;) som jag var tvungen att hälsa:)


Jobb 8-22 idag tjohooo.

Av Ulrica - 16 december 2010 10:15

Idag har jag allvarliga planer på att iaf utvandra från Göteborg för fy f_n vilket väder vi har idag!! Regn och snö samtidigt! Slask och vatten upp till anklarna!! Iiiiiii! Helt rubbat! Killarna ser lika olyckliga ut de.

Längtar ännu mer till Thailand idag. Ikväll ska vi på Rondo och se Robert Gustavsson, det lär bli hysteriskt kul:)


Annars har vi lilla söta Chico hos oss idag:) Just nu ligger alla och torkar och gnager på ben:)


Tog ett par bilder igår - första rundan med vinterkläder för mina killar. Mållgan får använda Alfons gamla militärrock som är aningens för liten, men den får duga ett litet tag till. Helst slipper gossarna kläder men när vi väll kommit ut glömmer de och knatar på:)


              

Av Ulrica - 14 december 2010 18:37

Fick påhälsning av vår granne mittemot. Han ville beklaga sig över att killarna ylar och skäller ibland när vi inte är hemma. Andra gången nu vi får höra detta. En granne till har nämnt att hon ibland har hört dem när hon är i farstun. De brukar sluta efter en kort stund.

Klart är ju att killarna vaktar när vi inte är hemma. Alla ljud som de vanligtvis inte bryr sig om blir ngt de går igång på.

Labans historia är ju inte en helt lugn och knäpptyst sådan men han har blivit jättemycket bättre.

Jag misstänker att de små herrarna triggar igång varandra också. Mållgan är ju liten och kanske inte helt bekväm med att bli lämnad, fast han har sällskap av de håriga. Men det kommer ge sig är jag övertygad om.

Förut när vi skulle ut på vår runda spelade jag in Alfons och Mållgan. Vi var borta i 1½ timme. När vi kom hem möttes vi av en sömnig Mållgan, som sträckte på sig. Tydligt att han sovit. Bra tänkte jag. När jag spelar upp det inspelade är det tyst de första 12 minutrarna men därefter börjar då Mållgan yla. Men bara en kort stund, till och från i ca två minuter. Det måtte väll ändå vara ok? Hur känsliga får grannar vara eg? Vill man har garanterat tyst och störningsfritt kan man ju flytta ut på landet. Kan man bli vräkt om man bor i bostadsrätt?


Äh! Jag är medveten om att killarna skäller ibland. Dock är de alltid tysta just när vi går hemifrån. De får alltid ngt att pyssla med. Oftast varsitt tyg/handduk som jag knyter in godis/mat i.  De är dessutom alltid i bara köket och sovrummet när de är ensamma.


En sak som kan bidra är vår grana i porten bredvid, deras storpudel skäller i tid och otid, dygnet runt. Detta kan sätta igång våra killar också. Men oftast är våra killarna tysta, iaf när vi är hemma. Men man vet ju inte hur det är när vi inte är hemma.


Jag tänkte iaf fortsätta spela in dem. Funderar även på att köpa en DAP mojäng. Ngn som har erfarenhet av en sån?


Av Ulrica - 14 december 2010 15:12

Älskar sovmornar! Idag fick jag sova till 9. Skönt för jag låg vaken ngn timma mellan 3-4 inatt. Ännu skönare att jag har tre sovglada hundar:)

Sugen på en riktig långpromenad var jag iaf, så vi tog en rejäl runda i skogen först och så sista biten på Härlanda Tjärn! År och dagar sen jag gick på is. Tycker det är lite småläskigt faktiskt men jag trotsade rädslan och genade över. Vi var helt ensamma på isen så det vadde lugnt.

Klämde över timmen. Gött när man ska lämna dem några timmar.

Nyss var vi ute i en timme till. Så himla vackert ute nu så det är lätt att bara gå gå. Vi har haft soligt och blått i flera dagar här i Gbg nu. Nästan bättre väder på vintern här än på sommaren då jag upplever det mer ostadigt.


Nä nu ska jag lägga upp bilder i ett annat inlägg jag gjorde som jag glömt .....


Imorrn närjag ska in till stan så ska jag ta med min digitalkamera och fråga vad f_n det är för fel på den. Trots nytt batteri står det "byt batteri"!!! Grrrr

Av Ulrica - 12 december 2010 19:28

Idag tog jag singelpromenadermed killarna. Laban fick hänga medpå den vanliga snabba rundan (8km). Efter den, dusch och frukost var det Mållgans tur. Inte 8 km då;) men en sväng ner till Härlanda Tjärn iaf. Klickerträning på Hundmöten och skidåkare var målet. Och det gick såå bra! Han bryr sig inte alls om skidåkare, till skillnad mot hans äldre "bröder" som blir helt hysteriska. Laban blir sakta mer och mer tålig men han reagerar ofta fortfarande. Så det är bara träna vidare. Hundmöten funkar mycket bättre när jag är ensam med Mållgan än när storbiffarna är med:) Hundmöten funkar oftast rätt bra när alla är med men ibland flippar de ut:)Jag och Mållgan satt en stund på en bänk som stod på isen. Nära land ändå, annars hade jag inte vågat. Väldigt bra miljöträning att bara sitta och titta på allt..för Mållgan då he he:)Men det är kul och träna jobbiga saker och se hur de utvecklas. På rundan med Laban idag mötte vi en ybersöt basset hound tikvid namn Selma. 8 månader och jättebusig:) Vi slog följe en bit. Alltid trevligt med spontana möten:)

Av Ulrica - 10 december 2010 19:58

Fick just reda på att det är för sent anmäla sig till MyDog. Fasen alltså, jag som vill ställa Mållgan. Grrrr.....Satt igår och letade efter anmälningsdatum utan framgång så jag mailade. Gråt. Men nästa år dååå, då har Mållgan vuxit till sig dessutom så då får han kanske ett mer rättvist resultat? Han är ju så liten än. Ja, ja, det hade som sagt varit kul och ställt honom nu.

Av Ulrica - 9 december 2010 17:51

Idag bar det av mot Askim och Johanna och Linus för lek&bus:)

Vi träffades en stund i hundrastgården de fixat men det blev ingen

jättelång stund då det var kallt (fortfarande:)) och mycket snö. Lite blev

det ju men inget hysteriskt som jag trodde det skulle bli:) Men killarna var nog lite möra efter ditresan som tog nästan 1½ timme. Vi tog bussen in till stan och gick sen från Centralen upp till Götaplatsen för och ta buss 58.


Innan vi åkte hem gick  vi in på Grizzlys och fyllde på godisförrådet litegrann. Vi handlade bl.a torkad kyckling som killarna gillade jättemycket.

Sen blidde det buss till Marklandsgatan och byte till spårvagn 3. Vi hoppade av vid Järntorget och gick sen till Centralen därifrån. Puh, vad vi gått idag:) Men det är ju bra. Lite väl kallt  ändå men vad ska man begära när allt är täckt i snö?


Trötta blir de iaf när vi varit inne och snurrat, jag med:)


Måste även avslöja att killarna är väldigt duktiga när vi åker buss, tysta och lugna:)


Looky looky:) Tog ett par bilder med iphonen men väntar på Johannas bilder som jag kan komplettera bloggen med.


      


                 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Alfons RIP 2011-12-26 :(

Född 020310 och kommer från Mini Star´s Kennel.

* Introduktion agility

Laban

Född 070327 och kommer från Schezzheims Kennel.

KURSER:

* Valpkurs-Nya Varvet
* Vardagslydnad-Nya Varvet
* Intr Lydnad-Nya Varvet
* Lydnad 1-Nya Varvet
* Viltspårsintroduktion-Claes Hedberg
* Blod-och personspår-Hundens lycka
* Nybörjaragility, Nya Varvet
* Fortsättning agility, Nya Varvet
* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Rallylydnad, nybörjare Gbg BHK
* Rallylydnad fortsättning, Alfa hundcenter

UTSTÄLLNINGAR:

* Västkustvalpen - 5,5 månaders hane av mkt god typ. Karaktäristiskt byggd m. vackert välskuret huvud, fina ögon, öron. Bra bett, bra hals, rygg. Vällagd skuldra. Bra vinkel bak, rör sig väl.
Bästa valp 4-6 månader, 1:a konkurrens HP

* Partille BK - Tilltalande valp. Trevlig. Bra hund, hals och rygg. Välvinklad. Mörka vackra ögon. Rör sig bra och trevligt. Fortfarande valppäls.
BIM valp, 1:a HP.

* Dvärgpinscherklubbens inoff i Bankeryd - 7 m hanvalp av den större modellen. Bra ben, bra uttryck, härlig topline, rör sig med driv, vågvinnande rörelser. Välvinklad fram, bak. Bra temperament.
Valpklass 2, pris 2.

* Åby inofficiella - 8 månaders hane av mkt bra typ. Välformat huvud som kunde vara mer utfyllt i underkäken. Bra hals och rygg. Välformad bröstkorg som dock behöver fyllas ut. Välplanerad skuldra, mkt bra vinklar fram och bak. Rör sig mkt väl runt om. Trevligt temp.
Valpkl pris 2.

* Småland-Ölands Kennelklubb - 7 months. Good type. Nice head. Dark eyes. Good outlines. Well angulated. Good movement. Very promising.
Valpkl, pris 1 med HP.

* My dog 2008 Internationella - 33,5 size. ? expr., ears little big, good neck, little ? in front, nice body&topline, good tail, good ang rears, price because of size.
Junkl pris 3.

* My Dog 2008 Nationella - Maskulin. Önskar något kortare rygg och kropp. Rätt bra huvud. Vackra ögon, mycket bra öron. Något rak front. Goda vinklar bak. Lite väl högt lyft fram.
Junkl Pris 1:4

LURE RACE

2:a 2013
1:a SM 2014





Nemo

Född 110211 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Hängde som blott en liten tuff 3-månaders med Laban på rallylydnad nybörjare på Gbg:s BHK. Suveränt bra miljöträning:)
Mer kursaktiviteter kommer:)

* Sexkanten (provapåliteavvarje), Hundens hus

UTSTÄLLNINGAR

* Halmstad Schäferklubbs Inofficiella utställning 20121209 - Utmärkt huvud med bra pigmentering. Väl hållna öron, utmärkt hals, rygg och kors. Mycket vacker. Bröstkorg med bra underlinje, utmärkt päls.
Pris: 1:a med HP, BIR.

* Södra Älvsborgs Hundutställning - Nationell
20130630 - Välformade men allt för högt ansatta öron, fina ögon, ej fulltandad, utmärkt benstomme, bra kropp, knappt vinklad, knappt förbröst, vida höga frambens rörelser, trevligt temperament.

LURE RACE

5:a 2014

Ollie

Född 110420 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Miljötränas för fullt just nu.

* Kravinkallningskurs, Alfa hundcenter

LURE RACE

2:a 2014

Mållgan RIP 2011-04-20 :(

Född 100515 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

KURSER:

* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Valpkurs-Hundar i Kålltorp

UTSTÄLLNING:

* Åby inofficiella - En nätt 6 mån valp som är i bettväxling, behöver fylla ut i skallen, ngt upprätt skuldra och överarm, normala vinklar bak, ngt lång länd, utmärkt päls, rör sig väl från sidan, slarvar ngt fram, välvisad.
BIM med HP.

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards