Alla inlägg under september 2009

Av Ulrica - 30 september 2009 10:46

hihi den här stan är sannerligen inte stor. Idag när vi skulle ut på första rundan gick vi mot Slottsskogen och precis när vi ska gå in i Slottsskogen hör vi ngn som ropar på oss.

Malooooouuuuu och Siiiiiríiii:) Hahaha, det var inte igår vi träffade dem!

När jag fick hem Laban fick jag samtidigt nys om ett dvärgpinscherforum, minpinne.se

Jag fick kontakt med några andra dp-ägare i Gbg och vi började träffas med våra små. Nu är lillgänget en ca 2-3 år och  man märker när man träffas, trots lång tid, att de har ett band sinsemellan. Så himla roligt och se:)


Vi promenerade iaf tillsammans en stund och pratade om våra små och allt som vi pysslar med:)

Malou och Siri är jätteduktiga på båda lydnad och agility. Tävlar i båda grenarna. Inspirerande verkligen:)


Nä nu ska jag och Laban dra ner till stan. L ska få bära sin klövjeväska tänkte jag.

Av Ulrica - 28 september 2009 13:06

     Labans och min cityrunda avslutades iaf bra. Jag hade tänkt köpa nya promenadskor men det var hundförbjudet överallt. Surt! Tidigare har man fått ta m hund in i affärer. Eller har de missat mig?

Då jag inte bara ville åka hem så gick vi till Zoobutiken i Nordstan och köpte lite godis + ett supersnyggt halsband med guld och silver. Passar Laban perfekt. Det är brett och bra dessutom. Satte på honom det direkt.

Jag har märkt att Laban blir aningens stressad när vi är på stan. Iaf i början. Sedan lugnar han sig alltid. Stresseen yttrar sig som mer drag i koppel. Så jag måste hela tiden hålla honom vaken på mig, för då går det bättre. Jag brukar låta honom hoppa upp på saker och ting, fritt följ och lite cirkusövningar emellanåt. Detta brukar lugna honom och få honom mer fokuserad. Men jag måste nog helt klart mingla mer på stan känner jag.


Jag ville promenera hem så vi vek av längst med kanalen vid Kungsportsplatsen. Vi körda stanna övningar + leta godis gömt i träd.


Efter en stund ser vi en kille med en underbar liten frallvalp. Kan inte låta bli och fråga om den har lust att leka med Laban. Det ville den jättegärna sa husse. Malte hette den och var 18 månader. Underbar:) Jag gillar de här charmknippena väldigt kan jag säga. Speciellt de vita som har svarta fläckar lite varstanns:) Gull!

Knep ett par bilder, ska se vilka som duger att lägga upp.


    



Av Ulrica - 20 september 2009 16:01


Halloj. Idag vaknade vill till sol och finfint väder. Hade bestämt mig redan igår för att idag skulle det bli dags för agilityträning och spårövningar.

Vi laddade upp med frukost och tog oss sen till BK vid Delsjömotet.

Vad jag inte visste säkert men ändå hade tänkt på var att det var Mentaltestning där. Suck. Men vi hann med balansen iaf innan vi blev ivägmotade. Sen hade jag lagt ett viltspår till Laban och ett personspår till Alfons. Så vi knallade iväg mot dessa. Laban fick börja och han gick klockrent. Men, han blir inte som många andra hundar, stormförtjust i klöven när den hittas utan han tar den visserligen i munnen men sen går han lugnt iväg för att gräva ner den. Är detta vanligt? Han var inte speciellt intresserad av att byta heller. Hmm....jaja, han fattar väll galloppen bättre efter mer övningar. Ska försöka komma ut iaf en gång i veckan och spåra. Tänkte variera mellan person och viltspår.

Alfons gick sitt personspår ganska bra. Båda killarnas spår var ganska korta. Men jag ville inviga vår spårsäsong säkert. Men hur som helst så gick Alfons rätt så bra på spåret, han tog sig ngn avstickare och hamnade bortom slutmålet så jag fick visa honom däråt. Belöningen var en wc-rulle m godis i.

På vår väg hemåt igen så klev vi av vid Kungsportsplatsen och så gick vi längst med kanalen och parkerna tills vi kom till Järntorget.

Sen har vi bara slappat, men jag har lekt med min nya leksak, en iphone. Very niiiice.

          

Av Ulrica - 14 september 2009 19:13

Det är bara såå skönt att börja en ny vecka med att vara ledig.

Idag vaknade vi dessutom till en klarblå himmel och strålande sol. Vem blir inte pigg och gladare då?

Vi flög iaf ut och knallade iväg mot Slottsskogen. Såå skönt att bo nära den skogen va! Upptäcker nya mysiga stigar varje gång. Man kan få enskildhet lika mkt som man kan få sällskap. Vi träffar alltid på trevlig folk och fä när vi är där. En timme höll vi nog på nära på innan vi gick hemåt och käkade frukost. Mums! Frukost smakar bäst när man har gott om tid att äta den tycker jag.

Efter en stund slappa dvs sitta vid datorn för mig och nana sött för killarna:) Så tog jag med mig Laban för en miljöträningssväng. Vi tog spårisen till Järntorget. Två hundar till på spårvagnen hörrni. Gick superbra. Inte ett pip. En liten promenix till hamnen vid Rosenlund för och ta Älvsnabben. Alltså det är ju så smidigt  OCH mysigt att ta båten över till Hisingen. Vi hoppade av vid Lindholmspiren, tog knappt fem minuter. Jag ville se mig omkring där för imorgon ska jag och E-L dit på kurs - starta-eget kurs!!!:):) Spännande värre:) Jag hittade stället vi ska vara på så nu slipper vi leta imorrn.

Vi tog sedan en buss till Backaplan, full av skrikande ungdomar. Usch va gammal jag lät! hahaha Laban tog det kolugnt. Väldigt bra träning blev det.

Från Backaplan gick vi sen mot Huveröds. Där köpte jag lite råa revben, kalkonhalsar, torra ben att gnaga på, levergodis och så en sån där rulle av papper  som man ska märka upp spårstart, vinklar och spårslut. Står helstilla nu, kommer inte ihåg vad det heter my god hahaha.

Buss igen från Backaplan och så båten igen....myyycket träning. Killarna åker ju mycket kollektivt till vardags men jag vill träna bara Laban för hans självständighetsskull serrni:)


Nyss kom vi hem från en kul kvällspromenix till Sannaplan för en massa lek och snack med andra hundar och deras eftersläp:) Kul ställe det där, man träffar alltid på kul folk där. Nu har jag en hund på varje sida, snusandes:)

Tyvärr hade jag inte mobilen med så det blidde inga bilder...


Av Ulrica - 9 september 2009 20:30

Mina snälla S som hjälper mig med killarna jobbar på ett ställe där flera i personalen har hund.

Vi hälsade på där och blev mötta av först en liten söt shar-pei korsning, retriver historia och en yorkie:) Det gick superbra! Killarna ska vara med S på jobbet ibland men bara några timmar. Kommer blir suverän träning. Det är inte för mkt hundar utan mer folk som rör sig hit och dit i den rätt stora lokalen.

Tog lite bilder...men när jag skulle lägga upp dem här så såg jag hur värdelösa de var så det blidde inget den här gången tyvärr mitt herrskap.

Av Ulrica - 9 september 2009 20:30

   Idag gjorde vi Slottis och Änggården på intensiva 2½ timme med M.

Vädret kunde inte varit bättre så det var helt underbart. På slutet av rundan i Änggården mötte vi tre småttingar. En gårdshund, en fralla och så en lurvig blandras. Så söta! OCH duktiga, inte ett enda gruff. Det är verkligen super att slippa möta andra hundar utan koppel. När killarna är lösa är jag extra uppmärksam på ev hundmöte, vill helst upptäcka andra hundar före mina killar så jag hinner koppla dem innan killarna ser den andra hunden. Många ggr kan man läsa av en mötessituation snabbt och slippa koppla dem:) Allt för att inte  göra mötet spännt.

Bla bla....på vägen hem iaf så passerade vi en fågeldamm i Slottis där två fåglar, vad det nu var för sort? Dålig på fågelnamn. Men, det roliga med dem var att de turades om att lufta rumpan, eller äta:) Tog en bild med da mobile for you to watch;)

  

Av Ulrica - 7 september 2009 18:25

Inte varje dag Laban hänger i city men idag  var det dags. Kan  ju tycka att det är tillräckligt livligt i Majorna där vi bor men det är mer livat närmre city. Vi häckade i Haga och Linné och så käkade vi middag på Andra Långgatan, mittemot en sexbutik med live strip hmmm......man såg en hel del sckumt folk kan jag säga:) Men, men maten var god iaf så det var ett plus. Alltså Laban väcker uppmärksamhet. När vi satt där stannde en rätt snygg kille och frågade vad Laban var för ras......."så himla fin":)Nice!


Måste dra med mig Laban mer för han är aningens dragig när vi är bland mkt folk och fä. Lite stressad kanske? Men idag lugnade han ner sig bra efter en timme ungefär. Han fick söka en del och jobba med sina cirkuskonster. Det underlättar när man vill få ner honom. Så mer citycruising framöver ska det bli:)

Av Ulrica - 6 september 2009 15:08

Alltså Göteborg är ju bara The perfeeect city! Iaf i min närhet. Vi vaknade till sol och molnfri himmel och man hoppade upp med killarna efter:)

Jag var rätt hungrig så jag ville inte gå allt för långt på en gång. Det blev "bara" 45 minuter i Slottsskogen. Sen frukost och lite ta det lugnt ett tag. Sedan var jag tvungen att ta mig till Claes Ohlsson, Nordstan. Jag cyklade. Helt underbart men kanske liiite blåsigt vid hamnen. Men, men jag gjorde det jag skulle och så stannade jag till vid 4-gott också yum yum. Måste ju fira att jag äntligen rensat ut mitt mjölförråd. Hade rätt många olika sortet + torrjäst. Grannen fick allt. Jag ska bara köra med bovetemjöl fr o m nu. Mycket bättre.


När jag kom hem tog jag lunch sen drog jag och killrna ut på en riktig långpromenad i solen. Vi gick ner mot hamnen, Fiskhamnsmotet och gick mot stan. Gick över vägen vid Amerikaskjulet och kom upp vid Stigbergstorget. Sedan gick vi ner mot Masthuggstorget och uppför Vegagatan typ så hamnade vi återigen i Slottsskogen. Pretty schwetty I may say. Hundarna är heltrötta nu efter skön långpromenad och stretch:)


Looky looky:)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Alfons RIP 2011-12-26 :(

Född 020310 och kommer från Mini Star´s Kennel.

* Introduktion agility

Laban

Född 070327 och kommer från Schezzheims Kennel.

KURSER:

* Valpkurs-Nya Varvet
* Vardagslydnad-Nya Varvet
* Intr Lydnad-Nya Varvet
* Lydnad 1-Nya Varvet
* Viltspårsintroduktion-Claes Hedberg
* Blod-och personspår-Hundens lycka
* Nybörjaragility, Nya Varvet
* Fortsättning agility, Nya Varvet
* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Rallylydnad, nybörjare Gbg BHK
* Rallylydnad fortsättning, Alfa hundcenter

UTSTÄLLNINGAR:

* Västkustvalpen - 5,5 månaders hane av mkt god typ. Karaktäristiskt byggd m. vackert välskuret huvud, fina ögon, öron. Bra bett, bra hals, rygg. Vällagd skuldra. Bra vinkel bak, rör sig väl.
Bästa valp 4-6 månader, 1:a konkurrens HP

* Partille BK - Tilltalande valp. Trevlig. Bra hund, hals och rygg. Välvinklad. Mörka vackra ögon. Rör sig bra och trevligt. Fortfarande valppäls.
BIM valp, 1:a HP.

* Dvärgpinscherklubbens inoff i Bankeryd - 7 m hanvalp av den större modellen. Bra ben, bra uttryck, härlig topline, rör sig med driv, vågvinnande rörelser. Välvinklad fram, bak. Bra temperament.
Valpklass 2, pris 2.

* Åby inofficiella - 8 månaders hane av mkt bra typ. Välformat huvud som kunde vara mer utfyllt i underkäken. Bra hals och rygg. Välformad bröstkorg som dock behöver fyllas ut. Välplanerad skuldra, mkt bra vinklar fram och bak. Rör sig mkt väl runt om. Trevligt temp.
Valpkl pris 2.

* Småland-Ölands Kennelklubb - 7 months. Good type. Nice head. Dark eyes. Good outlines. Well angulated. Good movement. Very promising.
Valpkl, pris 1 med HP.

* My dog 2008 Internationella - 33,5 size. ? expr., ears little big, good neck, little ? in front, nice body&topline, good tail, good ang rears, price because of size.
Junkl pris 3.

* My Dog 2008 Nationella - Maskulin. Önskar något kortare rygg och kropp. Rätt bra huvud. Vackra ögon, mycket bra öron. Något rak front. Goda vinklar bak. Lite väl högt lyft fram.
Junkl Pris 1:4

LURE RACE

2:a 2013
1:a SM 2014





Nemo

Född 110211 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Hängde som blott en liten tuff 3-månaders med Laban på rallylydnad nybörjare på Gbg:s BHK. Suveränt bra miljöträning:)
Mer kursaktiviteter kommer:)

* Sexkanten (provapåliteavvarje), Hundens hus

UTSTÄLLNINGAR

* Halmstad Schäferklubbs Inofficiella utställning 20121209 - Utmärkt huvud med bra pigmentering. Väl hållna öron, utmärkt hals, rygg och kors. Mycket vacker. Bröstkorg med bra underlinje, utmärkt päls.
Pris: 1:a med HP, BIR.

* Södra Älvsborgs Hundutställning - Nationell
20130630 - Välformade men allt för högt ansatta öron, fina ögon, ej fulltandad, utmärkt benstomme, bra kropp, knappt vinklad, knappt förbröst, vida höga frambens rörelser, trevligt temperament.

LURE RACE

5:a 2014

Ollie

Född 110420 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Miljötränas för fullt just nu.

* Kravinkallningskurs, Alfa hundcenter

LURE RACE

2:a 2014

Mållgan RIP 2011-04-20 :(

Född 100515 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

KURSER:

* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Valpkurs-Hundar i Kålltorp

UTSTÄLLNING:

* Åby inofficiella - En nätt 6 mån valp som är i bettväxling, behöver fylla ut i skallen, ngt upprätt skuldra och överarm, normala vinklar bak, ngt lång länd, utmärkt päls, rör sig väl från sidan, slarvar ngt fram, välvisad.
BIM med HP.

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards