Alla inlägg under augusti 2009

Av Ulrica - 30 augusti 2009 14:48

Glömde berätta om en väldigt ovanlig sak jag gjorde igår.

Jag plockade en ful fästing i Labans rumphål!!! Aaaldrig gjort det förut någonsin. Skumt va! Jag trodde inte det skulle gå så bra som det gjorde. Väldigt känsligt ställe om man säger så. Jag hade fått panik skulle jag säga. Usch! Men nu är det borta iaf. Jag har en eller två eg, olika storlekar, fästingplockare. De ser ut som kofötter. Gröna. Superbra.

Av Ulrica - 29 augusti 2009 17:21

Efter många om och men kom vi fram till spårstället. Hade en superduperdag och är supermotiverad att fortsätta med båda viltspår och personspår.

Alfons gick sitt allra första riktiga personspår någonsin idag. Spåret var kanske 50 metar och jag råkade lägga spåret som en banan. Men han fixade det finfint. Han sökte upp bitarna långsamt och duktigt.

Laban gick ett vilspår och full fart och hittade klöven när han gick runt trädet. Han reagerade lugnt. Han tog inte klöven i mun först utan efter en stund. När han väl tagit upp den i gapet gick han iväg och grävde ner den hahaha. Lustigkurre. Laban har gått två viltspår tidigare men gott resultat. Det här ska vi verkligen blir bättre på. Jag ska försöka komma ut på viltsspår iaf några ggr varje månad. Jag fick lära mig idag att det bästa är att bara spåra med själva klöven/klon utan och droppa blod. Hundarna klarar det bra utan, klöven ger tillräckligt med doftspår. Fick en massa andra bra tips också. Kommer få ett kompendium hemskickat om några dagar med mer info. Tycker det var himla bra och gå en kurs. Kanske inte så matig, tyckte det blev lite rörigt med informationen också. Men annars väldigt bra och göra tillsammans med andra. Nu ska jag sova innan min date kommer:)

AW

Av Ulrica - 28 augusti 2009 17:17

Har jag duktiga killar eller har jag duktiga killar?

Ja, ja Alfons är alltid duktiga hemma när jag inte är hemma men det är ju Laban som strulat tidigare.

Ikväll var jag på After Work, hyffsat lugnt med jäkligt roligt, trots att jag hade en tid att passa. Killarna var ju ensamma hemma. Fin ursäkt har  man alltid när man har hund hehe. Men igår hade jag faktiskt gärna stannat längre om jag kunnat. Men.....efter ca 4½ kom jag hem till ett torrt kök. Tjosan! Jag har sagt det att det är knappt så jag vågar tro att det är sant det här. Att Laban blivit så pass mkt lugnare.  Men träningen har gett resultat. Men jag är fortfarande väldigt medveten om tiden, vilket man ju ska vara när man har hund ensam hemma, men jag är såå mkt lugnare. Känns så himla skönt.

Av Ulrica - 24 augusti 2009 19:23

I Delsjön - idag gjorde iaf jag ngt som jag inte gjort på väldigt väldigt länge. Alltså för min egen skull då. För på jobbet har vi gjort det en gång i sommar. Men jag har alltså inte plockat egna blåbär sedan barnsben. Och nu är jag 35 år. Det är riktigt mysigt och plocka blåbär tycker jag:)

Två som skriver under på det om de kunde är ju killarna:) Laban älskar t o m blåbär och slukar dem utan att kolla om pinnen är kvar hehe;) Alfons fnyser och rynkar på nosen när jag erbjuder honom blåbär. Jag fick t o m Laban att själv käka dem direkt från riset:)


Vi fick trevligt sällskap av Johanna och Linus (L=dp:)) Det var förresten J´s förslag så vi gjorde eg dem sällskap:)


Hur smidigt som helst att bara ta bussen till Delsjömotet och gå över vägen mot golfbanan en bit och så är man snart uppe i skogen.


Vi stannade till vid BK stugan en stund och körde lite agility. Kan säga att jag ser fram emot fortsättningsagilityn i oktober:) Men det var kul och leka lite:)


Killarna är helslut nu. Vi var ute från ca 9,15-17,30. De sista två timmarna tillbringade vi i Slottsskogen m M. Fika på Belparc. Hur mysigt som helst i det fina och varma vädret.

Av Ulrica - 22 augusti 2009 20:45

Idag var jag på Ecofestivalen i Flunsåsparken på Hisingen. Jag cyklade dit men jag tog Älvsnabben över på ditvägen. Hur mysigt som helst. Var ett tag sedan jag gjorde det sist. Härligt med lite havskänsla mitt i centrum.

Jag hann även med en trevlig date med en gammal bekantskap hihi.

Var borta tre timmar ca och åter igen så är det torrt när jag kommer hem. Tror ju knappt det är sant ju:) Det här är ju bara för bra för att vara sant. Jag är såå glaad för att Laban är lugnare nu. Underlättar livet enormt. Inte för att jag ska lämna honom nu i tid och otid men det är som sagt bra att kunna lämna dem utan en massa skrik och kiss. Skönt även att slippa stressa så fort man går hemifrån för att fort komma hem igen. Stor lättnad som sagt.

Ikväll ska vi bara softa och gosa oss:)


Funderar på agilityträning imorrn. Ska iväg till Liseberg på em så det hade ju varit bra med ngt uttröttande för dem:)

Av Ulrica - 22 augusti 2009 13:06

Idag var det Bondens Marknad i Haga (tror det heter så?) Vi skulle möta Johanna (m Linus) så jag och Laban tog cykeln ner för backen:) Såå skönt och ha så nära till allt. Älskar Majorna:)

Laban var superduperduktig i Haga, han sniffade mkt och fick napp på både korv och annat smått och gott. Han försökte tigga sig till godsaker genom att sitta fint och stirrande se söt ut. Speciellt småbarn med korv verkade han koncentrera sig på:)

Men, matte köpte nyttigare saker än så, iof blev det lammkorv men även mangold, vit och lila blomkål, rödbetor och palsternacka. Allt kravodlat! Tog en fin bild på läckerheterna. Vi äter nästan samma käk jag och killarna nu för tiden. Jag äter dock inget kött men vi delar lika på det gröna:)

hahaha det är nog inte många som köper diverse läckerheter i köttväg till sina hundar:) Här om dagen var jag till Grönsakstorget här i Gbg och köpte oxsvans, fick jättemånga för 70 kr. Det bästa till killarna:) Det går jättebra och BARFA dem. Nästa vecka när jag blir "rik" ska jag köpa alger och olja till dem. Nu får de nöja sig med rapsolja och Udo´s Choice olja:)


Tack och hej leverpastej:)


Om en stund ska jag på Ecofestival i Flunsåsparken Hisingen:) Då får killarna vara hemma själva en stund:)

Av Ulrica - 21 augusti 2009 12:50

duktig Laban idag. Jisses! Jag var iväg på ett möte till idag och var borta sammanlagt 4½ timme! Såå länge har han typ aaaldrig varit ensam! Men hör och häpna det var torrt när jag kom hem. Älskade hund! Och då lämnade jag dem efter "bara" en promenad, alltså efter första morgonpromenixen. Tog en lite längre sväg iof men jag tycker personligen det känns bättre och lämna längre när de varit ute iaf två ggr. Iaf Laban då jag vet att han kan kissa inne när det gått för lång tid? Eller vad det nu är som gör att han känner att han måste kissa. Han tömmer sig ju inte helt så jag tror det handlar om stresskiss....skvätta ur sig några droppar:)

Blev iaf såå glad när jag kom hem. Jag som haft såna hopplöshetstankar tidigare. Men, men det är så det kan vara när man inte ser ngn ljusning. Nu är jag glad attt jag inte gjorde verklighet av mina tankar......mattes duktiga kille. Han behöver bara mer tid visade det sig.


Tog ett par fina bilder på Laban med mobilen som jag tänkte publicera för att han är sååå fiiin:)


Av Ulrica - 20 augusti 2009 17:33

Vad glaaad jag blev idag när jag kom hem. Inte nog med att det var torrt på golvet, Laban var inte mer stissig än vanligt när han varit ensam. Stissig och stissig, glad kan man väll säga. Han lugnar sig dock alltid fort när han får lite bekräftelse konstigt nog:)

Idag var jag på möte och var hemifrån ca tre timmar. Laddat för det här. Laban och jag var ute på en skön joggingrunda i Slottsskogen på förmiddagen. Solen och värmen har återvänt till Gbg. Hoppas den håller i sig nu ett par dagar.

Tog en sväng till med båda innan jag skulle åka. Vi tog en lugn promenad i kvarteret bara. Killarna fick vara i köket som de allitd är i när jag lämnar dem. De har varsin säng så de sover nog.

I morse fick de varsin oxsvans som de hade och göra med läänge lääänge:) Speciellt Alfons, säkert två timmar hehe. Det är bra, de ska jobba för maten sin:)

Känns bara så himla skönt att det vänt på ngt sätt. Laban har varit tyst som oftast när jag lämnar dem nu + att han låtit bli att skvätta. Me so happyyy:)


Sola på hörrni;)


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Alfons RIP 2011-12-26 :(

Född 020310 och kommer från Mini Star´s Kennel.

* Introduktion agility

Laban

Född 070327 och kommer från Schezzheims Kennel.

KURSER:

* Valpkurs-Nya Varvet
* Vardagslydnad-Nya Varvet
* Intr Lydnad-Nya Varvet
* Lydnad 1-Nya Varvet
* Viltspårsintroduktion-Claes Hedberg
* Blod-och personspår-Hundens lycka
* Nybörjaragility, Nya Varvet
* Fortsättning agility, Nya Varvet
* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Rallylydnad, nybörjare Gbg BHK
* Rallylydnad fortsättning, Alfa hundcenter

UTSTÄLLNINGAR:

* Västkustvalpen - 5,5 månaders hane av mkt god typ. Karaktäristiskt byggd m. vackert välskuret huvud, fina ögon, öron. Bra bett, bra hals, rygg. Vällagd skuldra. Bra vinkel bak, rör sig väl.
Bästa valp 4-6 månader, 1:a konkurrens HP

* Partille BK - Tilltalande valp. Trevlig. Bra hund, hals och rygg. Välvinklad. Mörka vackra ögon. Rör sig bra och trevligt. Fortfarande valppäls.
BIM valp, 1:a HP.

* Dvärgpinscherklubbens inoff i Bankeryd - 7 m hanvalp av den större modellen. Bra ben, bra uttryck, härlig topline, rör sig med driv, vågvinnande rörelser. Välvinklad fram, bak. Bra temperament.
Valpklass 2, pris 2.

* Åby inofficiella - 8 månaders hane av mkt bra typ. Välformat huvud som kunde vara mer utfyllt i underkäken. Bra hals och rygg. Välformad bröstkorg som dock behöver fyllas ut. Välplanerad skuldra, mkt bra vinklar fram och bak. Rör sig mkt väl runt om. Trevligt temp.
Valpkl pris 2.

* Småland-Ölands Kennelklubb - 7 months. Good type. Nice head. Dark eyes. Good outlines. Well angulated. Good movement. Very promising.
Valpkl, pris 1 med HP.

* My dog 2008 Internationella - 33,5 size. ? expr., ears little big, good neck, little ? in front, nice body&topline, good tail, good ang rears, price because of size.
Junkl pris 3.

* My Dog 2008 Nationella - Maskulin. Önskar något kortare rygg och kropp. Rätt bra huvud. Vackra ögon, mycket bra öron. Något rak front. Goda vinklar bak. Lite väl högt lyft fram.
Junkl Pris 1:4

LURE RACE

2:a 2013
1:a SM 2014





Nemo

Född 110211 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Hängde som blott en liten tuff 3-månaders med Laban på rallylydnad nybörjare på Gbg:s BHK. Suveränt bra miljöträning:)
Mer kursaktiviteter kommer:)

* Sexkanten (provapåliteavvarje), Hundens hus

UTSTÄLLNINGAR

* Halmstad Schäferklubbs Inofficiella utställning 20121209 - Utmärkt huvud med bra pigmentering. Väl hållna öron, utmärkt hals, rygg och kors. Mycket vacker. Bröstkorg med bra underlinje, utmärkt päls.
Pris: 1:a med HP, BIR.

* Södra Älvsborgs Hundutställning - Nationell
20130630 - Välformade men allt för högt ansatta öron, fina ögon, ej fulltandad, utmärkt benstomme, bra kropp, knappt vinklad, knappt förbröst, vida höga frambens rörelser, trevligt temperament.

LURE RACE

5:a 2014

Ollie

Född 110420 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Miljötränas för fullt just nu.

* Kravinkallningskurs, Alfa hundcenter

LURE RACE

2:a 2014

Mållgan RIP 2011-04-20 :(

Född 100515 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

KURSER:

* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Valpkurs-Hundar i Kålltorp

UTSTÄLLNING:

* Åby inofficiella - En nätt 6 mån valp som är i bettväxling, behöver fylla ut i skallen, ngt upprätt skuldra och överarm, normala vinklar bak, ngt lång länd, utmärkt päls, rör sig väl från sidan, slarvar ngt fram, välvisad.
BIM med HP.

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards