Alla inlägg under april 2009

Av Ulrica - 28 april 2009 15:18

Det är såå underbart att inte längre ha bil. Idag såldes pärlan (Citroen C1, -07) Behövde inte bil längre kände jag. Har cykelavstånd till jobbet, ca 40 minuter tar det. Prima ballerina! Matte bränner fett och sparar pengar på köpet. Kan det bli bättre?

Kanske att jag går med i en bilpool, men ska läsa på mer om det. Det jag vet är att det kostar 3500 kr i medlemsavgift och dem pengarna man får tillbaka när man går ur. Sedan kostar det bara 800 kr per år att nyttja poolens bilar + bensin då. Tål att funderas på.


Nä annars tycker jag redan att det allt känns mycket bättre, inga bilköer eller "söndagskörare":) Nu kan jag luta mig tillbaka och bara ta det lungt. Sen är det ju himla bra miljöträning för killarna, för oj vad mkt man ser och vad mkt man stöter på. Andra hundar t.ex.:)


Guld att jag även har hundvakt här i Majorna + en i Askim.


Planen nu är att hitta en cykelvagn....spanar på internet. Någon dag ska jag ta mig till lite olika cykelaffärer också för att se dem i verkligheten.


Sola på:)



Av Ulrica - 18 april 2009 18:56

Idag gjorde vi Slottis med två nya hundar med eftersläp. Albert, kinesisk nakenhund, hur cool som helst. De är himla fina de där nakenfisarna:)

Sen var det lille Rudolph, korthårig chihuahua.

Första gången vi träffades allihop, men det gick hur bra som helst.

Det var väldigt mkt folk i Slottsskogen kan jag säga. Men det är kul med allt liv tycker jag. Upplivande.


Men, jag känner nu att jag måste hitta en bra spår/sökkurs. Fick ett mail från Sandens Hundskola, där de erbjöd en prova-på kurs i olika typer av aktivering, bl.a sök. Kanske vore ngt?


Imorrn åker vi till Örebro för en vecka. Matte ska iväg och plugga igen. Men först jobbar jag så det blir sent fram. Men nu är det ju så ljust ute så det ska nog gå bra. Ska se till och försöka lägga mig tidigt så jag inte blir allt för trött imorrn.


Men vi ses och hörs. Man har ju mobilt bredband hehe - men vem har inte det?

Av Ulrica - 12 april 2009 17:04

Årets första minigolfrunda inleddes idag. Vi häckade i allén precis vid avenyn. Killarna var eniga dommare som noga höll ett öga på oss spelare:)

Matte, Annelie och Peter skötte spelandet och killarna skötte det övriga:)

De var huur duktiga som helst, trots trafik - av både andra golfare och förbipasserande gångare och trafik. En och annan hund fick passera ostört, förutom en stackars brun dobberman som fick sig en utskällning. Annars var det hur duktiga som helst. Bra ensamträning och passivitetsträning enligt matte hehe.

Senare, när matte skulle till jobbet fick de för första gången vara hos Annelie i Brunnsbo. Annelie bor med två katter. Allt gick hur bra som helst. Lycka. A och P tog en promenad från Brunnsbo till Backaplan efter golfen. De var måttligt trötta sen på kvällen när jag kom:) Gott!

Av Ulrica - 9 april 2009 14:38

Kan någon liten snäll människa tips mig om vart jag kan köpa en fläkt till bilen. Har hört att det ska finnas små fläkthistorier.

Tänker ju på de små lurviga nu när värmen är på ingång. Vill gardera oss se ni.


Tacksam för tips som sagt:)

Av Ulrica - 8 april 2009 11:40

Tänk vad lite som ska till för att göra ens dag va:)

Idag kände jag mig   extra motiverad att prova att lämna Laban hemma när jag åkte iväg för att träna.

Jag har en liten procedur när jag lämnar boysen. Dem får alltid ngt gott, för det ska ju vara bra när jag går, positivt. Idag fick dem nytorkad blodpudding i ihopvikt wc-rulle.

Shoot, iväg till gymet i bilen. Det regnade, annars hade jag cyklat:) Men, men det kommer fler soliga dagar:)

Iaf, lillkillen var knäpptyst, inte alltid han låter som en tok, men ibland så. Han var iaf tyst när jag gick. Leksaken var ju väldigt intressant. Inte alltid dem varit det i samband med avlämning.

Han var även tyst när jag kom ut, brukar kunna höra honom annars tsss.

Fort iväg, man är ju liiite stressad ändå som matte till en kinkig liten buskille. Men det var det värt och är värt att ha ett litet snabbare tempo på gymet och på väg dit och hem. Förbränner säkert lite extra mkt hehe. Nä men om ett par ggr om det går så bra som det gjorde idag så kommer jag kunna slappna av mer och ha ett lugnare tempo.


Lillfjärt var iaf knäpptyst hela vägen upp till lägenheten. Entrédörren gnisslar värre än en gammal pensionärshöft och det hörs bra när man går i trappen. Men icke ett ljud. Underbara hund! Har han fattat galloppen nu? Känns som den intensiva träningen jag lagt ner har börjat ge resultat.


Be back:)

Av Ulrica - 7 april 2009 11:55

Nu känns det så mkt bättre. Laban har varit lugn både igår och idag när jag varit hemifrån en halvtimma. Tror jag iaf. Han har inte skällt/ylat då jag gått eller när jag kommit hem. Grannarna har lovat tala om ifall dem hör ngt. Känns bra att vi har en kommunikation.

Denna vecka är målet att jag ska ska vara hemifrån en halvtimma åt gången. Sedan brukar det bli lite kortare "utflykter" däremellan. Försöker ju även ta singelpromenader med killarna också. Dem behöver ju individuell träning.


Så sen när brödbaket är klart ska jag ut med Labalito. Blir tillsammans med klövjeväskan:)

Sedan är det det Alfons tur, utan klövjeväska än så länge. Funderar på att skaffa en till honom också. Tycker den är suverän. Laban blir märkbart lugnare med den på. Arbetsmood:)


En till rolig sak jag kan berätta är att Laban fått en plats på nybörjaragility på Nya Varvet 29/4. Ska bli riktig spännande att komma igång med agilityn. Laban har ju fått testa på en del moment och han är jätteduktig....och snabb som en raket:)Så det bådar gott:)


Förut när jag ensamtränade cyklade jag runt och satte upp lappar om att jag söker hundvakt. Hoppas jag får napp. Skulle så gärna vilja ha en bra hundvakt här i närheten. Gärna ngn med liten eller mellanstor hund/ar för att minska ner på skaderisk.


Fick eg. lite napp imorse på morgonturen. En ny hundbekant som bor här i området erbjöd sig att hjälpa till ibland. Särskilt helger och det är ju guld värt eftersom jag jobbar varannan helg och riktiga mastodontpass. Jag kommer även hjälpa henne med hennes lilla gobit:)

Men jag behöver ju en hundvakt på lite mer  regelbunden basis.

Håller tummarna:)


Någon som är sugen?;)

Av Ulrica - 2 april 2009 22:37

Idag tog Laban och jag spårvagnen från Majorna till Kungsten därifrån buss till Smyckeparken.

Det var första bussturen på läänge för Laban och han var hur lugn och fin som  helst. Två alkisar fick t o m hälsa på honom hehe.

Vårt mision var att hämta hem min cykel. Och vi lyckades:) Såklart hehe. Vi hade och göra en timme ca. Men då tog vi flera pauser då jag lät Laban söka rätt på godis i högt gräs och så körde jag lite lydnadsövningar. Lite pinnkastning blev det också med kravet att L skulle komma till mig för att få godis. Kampade gjorde vi också. Myysdag verkligen:)

När vi kom hem softade vi en stund innan jag tog en ensamtur med Alfons. En utökad sådan för att börja vänja L vid att vara helt ensam. Detta är ngt vi tränat på hela tiden men just idag tog jag det väldigt lugnt. När jag stod utanför på gatan hörde jag fjanten yla men han tystnade rätt fort. Och han var tyst när vi kom hem.

Fr o m nästa vecka ska jag lämna dem en timme ca ett par ggr och se hur dem reagerar på det. Med betoning på Laban. Alfons är kolugn. Lite konstigt att inte Laban blir smittad av Alfons lugn tycker jag. Men, men med våren kommer inspirationen och lusten att kämpa på.


En vacker dag sover Laban när jag kommer hem:)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Alfons RIP 2011-12-26 :(

Född 020310 och kommer från Mini Star´s Kennel.

* Introduktion agility

Laban

Född 070327 och kommer från Schezzheims Kennel.

KURSER:

* Valpkurs-Nya Varvet
* Vardagslydnad-Nya Varvet
* Intr Lydnad-Nya Varvet
* Lydnad 1-Nya Varvet
* Viltspårsintroduktion-Claes Hedberg
* Blod-och personspår-Hundens lycka
* Nybörjaragility, Nya Varvet
* Fortsättning agility, Nya Varvet
* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Rallylydnad, nybörjare Gbg BHK
* Rallylydnad fortsättning, Alfa hundcenter

UTSTÄLLNINGAR:

* Västkustvalpen - 5,5 månaders hane av mkt god typ. Karaktäristiskt byggd m. vackert välskuret huvud, fina ögon, öron. Bra bett, bra hals, rygg. Vällagd skuldra. Bra vinkel bak, rör sig väl.
Bästa valp 4-6 månader, 1:a konkurrens HP

* Partille BK - Tilltalande valp. Trevlig. Bra hund, hals och rygg. Välvinklad. Mörka vackra ögon. Rör sig bra och trevligt. Fortfarande valppäls.
BIM valp, 1:a HP.

* Dvärgpinscherklubbens inoff i Bankeryd - 7 m hanvalp av den större modellen. Bra ben, bra uttryck, härlig topline, rör sig med driv, vågvinnande rörelser. Välvinklad fram, bak. Bra temperament.
Valpklass 2, pris 2.

* Åby inofficiella - 8 månaders hane av mkt bra typ. Välformat huvud som kunde vara mer utfyllt i underkäken. Bra hals och rygg. Välformad bröstkorg som dock behöver fyllas ut. Välplanerad skuldra, mkt bra vinklar fram och bak. Rör sig mkt väl runt om. Trevligt temp.
Valpkl pris 2.

* Småland-Ölands Kennelklubb - 7 months. Good type. Nice head. Dark eyes. Good outlines. Well angulated. Good movement. Very promising.
Valpkl, pris 1 med HP.

* My dog 2008 Internationella - 33,5 size. ? expr., ears little big, good neck, little ? in front, nice body&topline, good tail, good ang rears, price because of size.
Junkl pris 3.

* My Dog 2008 Nationella - Maskulin. Önskar något kortare rygg och kropp. Rätt bra huvud. Vackra ögon, mycket bra öron. Något rak front. Goda vinklar bak. Lite väl högt lyft fram.
Junkl Pris 1:4

LURE RACE

2:a 2013
1:a SM 2014





Nemo

Född 110211 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Hängde som blott en liten tuff 3-månaders med Laban på rallylydnad nybörjare på Gbg:s BHK. Suveränt bra miljöträning:)
Mer kursaktiviteter kommer:)

* Sexkanten (provapåliteavvarje), Hundens hus

UTSTÄLLNINGAR

* Halmstad Schäferklubbs Inofficiella utställning 20121209 - Utmärkt huvud med bra pigmentering. Väl hållna öron, utmärkt hals, rygg och kors. Mycket vacker. Bröstkorg med bra underlinje, utmärkt päls.
Pris: 1:a med HP, BIR.

* Södra Älvsborgs Hundutställning - Nationell
20130630 - Välformade men allt för högt ansatta öron, fina ögon, ej fulltandad, utmärkt benstomme, bra kropp, knappt vinklad, knappt förbröst, vida höga frambens rörelser, trevligt temperament.

LURE RACE

5:a 2014

Ollie

Född 110420 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

Miljötränas för fullt just nu.

* Kravinkallningskurs, Alfa hundcenter

LURE RACE

2:a 2014

Mållgan RIP 2011-04-20 :(

Född 100515 och kommer från Tinniwinnies Kennel.

KURSER:

* Personspår-Hundar i Kålltorp
* Valpkurs-Hundar i Kålltorp

UTSTÄLLNING:

* Åby inofficiella - En nätt 6 mån valp som är i bettväxling, behöver fylla ut i skallen, ngt upprätt skuldra och överarm, normala vinklar bak, ngt lång länd, utmärkt päls, rör sig väl från sidan, slarvar ngt fram, välvisad.
BIM med HP.

Kategorier

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards